måndag 17 mars 2008

Överreklamerat

Att bli Mamma
Är inte alls något helt naturligt
Är inte alls något man har med sig från modersmjölken
Är inte alls lätt
Är inte alls hur mycket man än tror det, något man kan förbereda sig på, föreställa sig hur det är, något man blir redo för

Att bli Mamma är
Skitjobbigt
Sömnlöst
Ospontant
Oflexibelt
Något man lär sig med tiden
Ovant

Att bli Mamma är
Oslagbart
Kärlek
Stort
Underbart
Totalt
Meningsfullt
Beroendeframkallande
Vuxet
För alltid
Bäst


Idag slog det mig.
Från att ha undrat varför i helvete folk skaffar barn till höger och vänster, i tid och otid, trots den enorma förändring det innebär. Helt plötsligt kan man inte göra något utan att behöva planera måltider, sovtider, egentider.
Är det verkligen värt alla uppoffringar? Jag har tyckt att det här med barn är oerhört överreklamerat.
Som Nyårsafton. Nyårsafton är aldrig kul. Ångestframkallande. Men man måste. Fira Nyår.
Att ha barn har varit likadant. I ett år.
Nu, idag, förstår jag plötsligt vidden av det.
Att ha barn är, klyscha klyscha, MENINGEN MED LIVET.
Vad jag gjort innan är helt ovidkommande och betydelselöst.
Det är nu mitt liv verkligen betyder något.
Jag älskar dig Noel.
Förbehållslöst.
För alltid

Mamma

Inga kommentarer: