måndag 17 mars 2008

Übermammorna

Mammorna i min föräldragrupp är så himla mycket mammor. Mycket mera mammor än vad jag någonsin kommer att bli.
Trots att det är första gången för dem med.
De är så säkra på allt. De vet exakt när, var och hur man ska ansöka om barnomsorg, vilka affärer som säljer de bästa barnkläderna, vilka bilbarnstolar som är godkända eller inte. Vilken barnvagn som har alla specialfunktioner som man bara MÅSTE ha, vilken bil som är bäst och mest barnvänlig, var man ska åka på semester med småbarn, vilken solskyddsfaktor som skyddar bäst. Ja allt.
Jag sitter bara och gapar när de drar igång sina jämförelsediskussioner.
Nu är det ekologisk barnmat som gäller. Men naturligtvis inte burkmat, nej nej, big NO NO. Hemlagat ska det vara. Med noga utvalda, närodlade specialgrönsaker med tillhörande spädgris, uppfödd på naturligt sätt, heldiad eller vad fan det nu heter.
What?
Jag hoppas verkligen att Semper är en närodlad, heldiad spädgris eftersom det är det enda Noel äter.

Jag har gjort mig till ett flertal gånger, lagat den ena ekologiska purén efter den andra. Potatis. Morot. Broccoli. Majs. Fläskfilè. Kyckling. Allt. Även försökt mig på diverse kombinationer. Med samma resultat varje gång. Nämligen att Noel kväljer och kväljer, rynkar på näsan, vänder bort ansiktet, slänger maten på golvet och kräks.
Dumma mamma.
Ge mig helfabrikat, gärna den dyraste sorten och pulvergröt. Våga inte ens tänka tanken att göra din egen välling. BLÄ.

Tur att i alla fall Magnus uppskattar min matlagning. Och jag själv naturligtvis.
Så hur mycket jag än vill bli som mina medmammor i föräldragruppen, som lagar storkok och fryser in i små perfekta barnportioner, bakar sitt eget bröd och odlar sina egna örter, så kommer min bebis inte att uppskatta mina ansträngningar. Dessutom skiter han fullständigt i vilket märke han har på tröjan, vilken färg det är på barnvagnen och om barnmaten kommer från grannbonden.
Huvudsaken han är varm, mätt och får följa med på promenad. Då är jag ändå hans egen lilla übermamma. På mitt sätt

Inga kommentarer: