måndag 17 mars 2008

Men han är väl väldigt liten, eller?


BVC. Var hittar de sina sjuksköterskor egentligen? Jag hoppas i alla fall att de är sjuksköterskor, ibland är det lite tveksamt med kunskaperna.
Första BVC- besöket ägde rum sju dagar efter hemkomsten från sjukhuset.
" Ja, han är ju väldigt liten", sa sköterskan när vågen visade 2390 g.
"Jo, han är ju född 11 veckor för tidigt och ska egentligen inte komma förrän om fyra veckor", sa jag.
"Jaha, just det, så var det ju" sa hon. " Jag kan egentligen inte så mycket om prematurer".
Nähä, det var ju synd, för det gör ju inte jag heller. Jag vet ingenting om fullgångna barn heller. Jag trodde ändå att BVC- personalen träffar på en och annan för tidigt född bebis, det är ju inte helt ovanligt med sådana.
" Jaha, och vilken kurva ska han följa då?" frågade hon. " Jag har bar normalkurvor här. Och då är han ju klart mindre än förväntat. Och hur är det med vaccineringarna, när ska han ha dom?"
Hur ska jag veta det? Det är ju ni som är expertisen. Hade jag hoppats i alla fall. Tänkte jag. Men sa inget utan log lite och tittade ut genom fönstret.
"Ja, nä, du får nog ringa till din läkare på sjukhuset och fråga, det här kan inte jag något om och jag har verkligen inte tid att sitta och ta reda på sådant. Ring mig på onsdag mellan 8 och kvart över 8 och berätta vad dom sa" sa min kompetenta sköterska och öppnade dörren.
Tack så mycket då, vilken tur att ni finns, om man skulle undra över något.

Nästa besök, veckan efter:
" Är han inte lite liten? Hur gammal är han nu, två månader va? Då borde han väga lite mer. Äter han som han ska?"
Stolt som en tupp var jag innan, han hade gått upp 300 g sedan förra besöket, mycket på en sån lite kropp.
"Ja, jo, han är ju prematur och har beräknad födelsedag om 16 dagar, så SÅ liten är han väl inte?"
Stor förvirring.
" Jaha, just det, så var det ju. Tycker du att jag ska fylla i kurvan som vanligt eller göra en specialkurva åt honom. Jag menar, så kan vi kanske ha två kurvor, en som prematur och en vanlig, vad tycker du?"
Du skulle bara veta vad jag tycker, tänkte jag och log och tittade ut genom fönstret.
Sen tog jag min stora, prematura bebis och gick därifrån.

Inga kommentarer: