torsdag 14 maj 2009

Inaktiv

Igår avgjordes resten av min gravida framtid och Magnus funktion som ensamstående pappa.
Jag var för två veckor sedan på ultraljud där det kostaterades att jag har en påverkan på livmoderhalsen, cervix.
Igår var det ett uppföljande ultraljud, det femte i ordningen. Där såg man en tydlig förändring, jag är öppen lite mer än en centimeter, fast inifrån.
Det betyder alltså att om jag inte är försiktig och VILAR, kan bebisen komma mycket tidigare. Precis som Noel.
"Ja det är ju ett observandum", sa läkaren. "Helst skulle vi ju lägga in dig resten av graviditeten, men du mår kanske bättre hemma? Men då måste du ta det lugnt, och jag vill göra täta ultraljud för att hålla koll på cervix. Så du får komma på måndag igen. Och så sjukskriver jag dig resten av graviditeten."
Nu är jag i landstingets våld. Det känns bra. Även om det inte är så kul att få en stav uppkörd i mitt hemliga ställe en gång i veckan, så har de i alla fall koll på mig denna gång.
Det är värdelöst att jag inte får ta hand om min son, jag får inte laga mat, jag får inte dammsuga, jag får inte motionera och jag får inte jobba.
Fan.
Eller vänta.
Vilken drömtillvaro! Semester fram till september. Uppassad av omvärlden.
Kanske ska man tillåta sig att njuta en smula, trots allt.

2 kommentarer:

Evelina sa...

NEEEEJ, men gumman! finns inga ord.
Har du läst http://finnjonna.blogspot.com/
Tror att det var det hon hade också.
Allt gick fint och de har en liten Milo nu.
Jag lider med dig, inte igen!!
Ta det nu LUNGT, inget annat än riktigt lungt!
Massor av kramar Evelina

Anonym sa...

Oj, vad tråkigt att det är fortsatt påverkan.
Ta hand om dig och vila, vila, vila!
Vill inte höra om någon neo-vistelse. ;)
Kram Linda