tisdag 26 maj 2009

FK

Jag är sjukskriven. I intyget som jag skickat till försäkringskassan har en läkare skrivit: prematura sammandragningar med cervixpåverkan, risk för förtidsbörd. Den enda behandling som har effekt är vila.
På svenska: Förtidiga värkar, livmoderhalsen öpppnad, risk för att bebisen kommer förtidigt. Den enda behandling som hjälper är vila.
Likt förbannat ringer försäkringskassan.
- Hej, hur mår du?
- Jag mår bra.
-Men du är ju sjukskriven?
- Jo, men jag mår ju inte dåligt. Det är min kropp som inte riktigt håller ihop.
- Jaha. Jag ser här att du är sjukskriven fram till den 30/6, tror du att du kan börja jobba då igen?
- Nej.
- Varför inte då?

Men förihelvete.
Jaja, jag är professionell och pedagogisk. Så jag förklarade för henne exakt vad mitt tillstånd innebär och intygade att jag absolut inte är hemma för att jag tycker det är kul och för att lura systemet. Utan för att jag måste.
Till slut gratulerade hon mig till den kommande bebisen och hoppades att den skulle stanna kvar i magen så länge som möjligt.
Handläggare på FK är också människor.
Faktiskt.

1 kommentar:

Kängurupappan sa...

Haha! De är så jävla bra ibland på FK. "Varför inte då?"

Stay safe på 96D. Vi kanske kommer och gör sällskap vad det lider. Ultraljudet igår visade på "notchar" på blodflödeskurvan vilket indikerar hög risk för kommande havandeskapsförgiftning. Alltså samma sak over again. Precis som för alla andra vinter -07 ungar...
Riktigt hela den sanningen kan jag dock inte formulera i min blogg, för då får en del av läsekretsen tokspel och försvårar komponenten "lugn och ro", vilket torts allt är en bra profylax.
Men vi ska inte måla fan på väggen, det troligaste är väl att om det nu händer igen så händer det senare och under full kontroll.

Ta hand om er!