onsdag 16 april 2008

Vardag

Tisdag. Baddag för Noel. I pool alltså, tillsammans med de andra barnen i habiliteringsgruppen. Kommer till simhallen, mitt i Noels egentliga sovstund vilket alltså betyder att han inte är så väldigt glad och medgörlig. Problem nr 1: Var placerar jag barnet medan jag tar av mig skorna, eftersom han inte kan sitta helt stadigt ännu och golvet i " skohallen" är allt annat än torrt och rent? Jag ger bort honom till en gammal chockad tant i baddräkt som precis kom ut från toaletten. Det gick bra. Problem nr 2: Var byter jag kläder på Noel? Inga skötbord, inga barnvänliga bänkar. Bara golvet återstår. Lägger ut min handduk så han inte ska behöva ligga direkt på det våta kalla golvet. Problem nr 3: Var ska Noel vara medan jag byter om? Han är så pass rörlig att han inte ligger kvar på handduken. Den enda barnstolen är upptagen inne i duschen. Jag låter honom ligga kvar på golvet, svidar snabbt om, han hinner bara iväg ett par meter på det kalla blöta golvet. Som tur är tittar jag mig i spegeln innan jag träder in i duschrummet, vilket gör att jag upptäcker att ena tutten inte befinner sig i bikinin. Inte allt hår mellan benen heller... Åtgärd. Problem nr 4: Var duschar jag av mig och Noel utan att han dör av varmvattenchock? Strålen till duschen är stenhård och superplötslig och kokhet. Jag skiter i duschen. Fy, fy.
Alla problem upprepar sig efter badet i poolen, skillnaden är att det är iskallt i duschen och omklädningsrummet eftersom vi är uppvärmda av poolens vatten.
Noel skriker hjärtskärande hela tiden. Jag känner mig som ett odjur.
Alla dessa problem till vilken nytta? Träning? På vilket sätt har Noel tränat i poolen? Jag har hoppat omkring med honom i ett stadigt grepp, i ring med de andra föräldrarna, och sjungit Jungfru skär och Nippertippan. Noel har blivit blöt. Jag kan inte föreställa mig en sämre träningsform. För honom alltså.
Nä, de på habiliteringen måste komma med VÄLDIGT bra argument för varför det är så bra med badet, förutom vattenvanan alltså. Varken jag eller Noel har uppskattat denna tortyr speciellt mycket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack :) Nu är jag glad och läser med stooort intresse. Jag tycker att du är otroligt bra att skriva så! Var alltid bloggande småbarnsförälder ;p

Sofia sa...

Tack! Ska försöka hålla mig till föräldraskapet då... Sofia