lördag 20 mars 2010

Hur man inte blir pigg

Magnus tog den äldre sonen och drog till Stockholm för att hälsa på sin bror och Noels kusin, dricka folköl och sova över. Grabbevent. Jag kunde inte fort nog få iväg dom. Fatta att få vara själv en hel kväll och natt. Ja, med Vilhelm hemma också, men han lever fortfarande i symbios med mig och vi räknas alltså som en individ.
Jag planerade att dricka lite rödvin, packa upp några kartonger, äta godis, kolla på TV (på sånt som jag vill se) gå och lägga mig hyfsat tidigt och vakna utsövd och lycklig eftersom Vilhelm förhoppningsvis skulle ha en av sina bra nätter.
Men såhär blev det:
Vilhelm somnar för natten 16:15 och jag kan inte väcka honom. Jo, alltså det kan jag ju, men då är han världens grinolle och vill bara hänga i mina bröstvårtor. Jag lägger ned honom i soffan med förhoppning om att han ska vakna för att det är obekvämt och han fryser. Han gnäller två gånger för att han vill äta. Men han vaknar inte. Jag dricker ett glas mjölk och poppar gammalt popcorn som inte vill poppa. Däremot vill det starta en liten eldsvåda i kastrullen, som nu står totalförstörd ute på balkongen. Den enda kastrullen vi hade eftersom just kastrullkartongen inte står att finna någonstans efter flytten.
Lägenheten stinker av brända popcorn.
Jag trycker ändå i mig de stackarna som blev poppade, trots att de är ljusbruna och rökskadade. Jag får ett skal mellan tänderna som skaver och inte går att få bort.
Jag tappar orken och går och lägger mig 21.30.
Vilhelm vill ammas 22.30.
Sen vaknar han kl 00.30 utsövd, glad och tror att det är morgon och dags att gå upp.
Jag släpar mig ut i vardagsrummet, lyckas på något vis underhålla honom i två timmar och sen somnar han igen.
Vaknar 04.30 och då går det inte att övertyga honom om att det är bäst att sova lite mer. Så jag ammar honom och äter själv frukost efter det.

Inte en enda kartong tömd, inget godis ätet eftersom jag inte orkade gå och köpa något, inget TV- tittande förutom den strålande filmen Team America som visades vid 01.00 och som jag förövrigt sett två gånger tidigare, och ingen utsovning alls.
Nån som vill ha en bebis? Nån som vill ge mig lite sömn?
God natt

Inga kommentarer: