tisdag 18 augusti 2009

Inbillningssjukan

... och med dagisstart kommer det obligatoriska besöket på sjukhuset. Noel var lite varm ikväll vid läggdags och hade någon form av konstig hosta. Jag som sade så sent som igår att "hörrö Magnus, nu har han gått en hel vecka på dagis utan att bli sjuk".
Jag ska hädanefter hålla käften.
Hostan fortsatte i sömnen och lät bara konstigare och konstigare. Jag tog tempen som visade på 39.8. Och då började genast andningen att bli påverkad också.
In med alvedonsupp och tvinga på det stackars barnet en antiastmainhalation för säkerhets skull. Ingen förbättring. Upprätt läge och frisk luft. Ingen förbättring. Diagnos: krupp.
Sjukvårdsrådgivningen.
- Öh, vi kontaktar öron direkt här och hör vad de tycker. Vänta, vänta, vänta, vänta. - Hallå, öh, jo de vill att ni åker dit omgående. Nu. Ögonaböj. Direkt till öronmottaningen.
Läget allvarligt alltså.
Täcker den stackars chockade ungen med lite kläder, stuvar in oss i bilen och åker till Ackis med blåljus.
Väl där, efter ca 3 minuter, är Noel glad, sval och hostfri.
Pinsamt. Simultantföräldrar. Münchhausens by proxy typ.

Som tur är hostar Noel lite när den stackars doktorn kommer och ja, jo nog är det krupp alltid. Falsk sådan. Gör si och så och låt barnet vara hemma från dagis ett par dagar. Om det inte går över, har det nog övergått i en bakteriell form och då måste han få antibiotika.
Vilket vi som luttrade öronbarnsföräldrar iskallt räknar med.
Då blir det den tolfte kuren i ordningen.

Så nu måste Magnus vabba. Igen. Han som var så glad åt att han skulle börja en ny kurs imorgon.
Och bara för att Noel är sjuk, inte får vara på dagis, inte kan lejas ut till barnvakt, så ska ni se att att jag föder barn. I natt. Eller imorgon.
För nu sitter jag här mitt i natten med regelbundna sammandragningar. Sedan en halvtimme tillbaka. Såklart.
Hoppas det även denna gång är falsklarm.

6 kommentarer:

Evelina sa...

Men lilla Noelpojken då, hoppas jan piggnar till fort nu då! Hoppas att du fortfarande är hemma och lillparvel inte kommer riktigt än, även om du gått läääänge nu!
Kram gumman!

Sofia sa...

Tack tack! Och det var nog falsklarm. Sammandraningarna har faktiskt slutat. Kroppen är ett mysterium.

hjon sa...

Usch vad obehagligt MBP verkar, hade aldrig hört talas om det tidigare. Nu kommer jag gå och misstänka alla för att ha det i flera veckor. Kanske lider jag själv av paranoia?

Anonym sa...

Rackarns otur! Men skönt att bebin vill stanna kvar ett tag till.
Våra värden är prima och ingen sjukskrivning så långt ögat kan nå! Men jag ska nog kunna stressa upp BPt under helgens flytt...

/Anne-Sophie

Sofia sa...

Ja, A-S, det är ju bara till att gratulera! Både till tjockbebis och spatiöst boende. Och med tanke på att ni har lejt bort själva flytten till proffs så kanske blodtrycket t.o.m sjunker?

Anonym sa...

Man kan hoppas, en eftersom jag är allergisk mot inkompetenta männsikor (och det finns risk för att just de tre flyttpersoner vi fått tillhör den kategorin) så befarar jag det värsta.
Hoppas att Noel är frisk!