onsdag 11 februari 2009

Statistik

Jag har precis avslutat en kurs i multivariat analys på universitetet. Det är precis så svårt som det låter, om man inte har läst teknisk eller natur på gymnasiet och sedan fortsatt den matematiska banan på universitet eller högskola.
Matematik är inte min starkaste sida. Förutom i nian, då fick jag en femma i matte. Alltså MVG för er som är födda på 80- och 90-talen.
Men det var då. Sedan blev det bara sämre och sämre med resultaten. Slutade på en fullt acceptabel trea (G), men jag har aldrig haft något som helst intresse att fortsätta läsa matte eftersom det är överjordiskt tråkigt och onödigt, i alla fall i mitt liv.
Tentan i multivariat analys gick ju naturligtvis åt helvete, men det beror troligtvis inte på mitt icke-mattehuvud utan på vår helt värdelösa lärare, eftersom hela klassen är som levande frågetecken när det gäller denna tenta. Vår lärare är inte pedagog. Men säkert en jätteduktig statistiker.
Hon kanske kan räkna ut detta statistiska samband:

Det tar i snitt 7 månader för en kvinna att bli gravid.

Sannolikhet varje månad att bli gravid baserat på kvinnans ålder:

15 år - 40 %
20 år - 40 %
25 år - 30 %
30 år - 25 %
35 år - 20 %
38 år - 10 %
40 år - 5 %
43 år - 0-1 %

Jag är 33 år, alltså torde jag ligga på en 20- 25 % chans varje månad. Dvs, om vi låg med varann 5 ggr i månaden (vilket vi ju inte gör, snarare 5 ggr om året, vilket nästan också är en överdrift) skulle vi kanske lyckas en utav de gångerna.

Blir man alltid gravid om man har sex vid ägglossningen?
Nej det blir man inte. Även om man har ägglossning så är det bara ca 40% (beroende på ålder) chans att bli gravid. Och detta även om man träffar ägglossningen spot-on!

Om man har regelbundet samliv kan kvinnan i praktiken bli gravid under en period av 4-5 dygn varje månad.
För majoriteten så handlar det dock om en två till tre dygn per månad.

Sannolikheten för en planerad graviditet i vårt fall är ju inte så hög då, om man kollar statistiken.
Vi hade nog räknat med att det skulle ta ett bra tag.
Men så hade vi sex. En gång, utan skydd.
Och jag blir gravid direkt.
VI SKA HA BARN IGEN!!! TJOHO!

Detta är ju också ett utmärkt exempel på att man inte har användning för multivariat analys, matematik eller statistik. Sedan får du säga vad du vill Magnus :-)

5 kommentarer:

ELL sa...

Stort grattis! Vad kul!

Kul också med multivariat analys :)
Statistik är ju det jag ska bli examinerad i någon gång i framtiden(eventuellt, kanske)

Hälsa och gratulera Magnus och blivande storebror Noel!
kramar från karlstadfölket

Anonym sa...

Kul. Grattis! Då kanske vi ses där igen... (eller ska vi ses på tjockbebis-bb istället?)/Henrik o Anne-Sophie

Anonym sa...

Åh Gud TACK!
Jag har en tenta i metod i Mars, och jag behöver hjälp! Så underbart att du nu kan detta,så du kan hjälpa lillasyster.

Evelina sa...

Grattis åter igen gumman!

Kan du räkna ut exakt hur mycket äldre man blir per år när man blivit förälder?
Kraaaam!

Anonym sa...

Haha, fin matematik. Och grattis har jag ju sagt tidigare. För övrigt har jag utmanat dig på min blogg. Förlåt...