fredag 2 september 2011

Nej, det är inte därför.

För ett tag sedan bokade jag en resa. En solsemester. Jag och Noel ska åka. Vi ska sola och bada. Noel älskar att bada, både i pool och i havet. Lite mindre i havet eftersom det finns sjögräs där. Sjögräs, det är farligt. Mördande.
Noel kom i kontakt med sjögräs i somras när vi spontanåkte till Gräsö för att bada en eftermiddag. Jag tror att han trodde att han skulle dö. Han var helt hysterisk. Det fanns ingenting vi sa som kunde lugna honom.
Sedan hängde vi på Gotland ett tag och vande oss vid sjögräs. Eftersom hela Gotlands kust består av sjögräs. Nu är sjögräs fortfarande ett livsfarligt, men accepterat fenomen.
Ja, vi ska åka utomlands. I november. En vecka. Bara Noel och jag. Magnus har inte tid. Han ska göra sin halvtidsavhandling (som skulle vara färdig i våras, men som flyttades fram upp till typ nu, men som fortfarande inte är i närheten av färdig och därför kan Magnus inte sätta ett datum när den kommer att vara färdig och han vill inte vara stressad om vi åker på semester, bla bla bla) ungefär då. Så han och Vilhelm får stanna hemma. Jag och Noel åker. Till Gambia. Resan är bokad och anmälningsavgiften betald.
Noel är överlycklig. Han ska få flyga flygplan. Ända till Afrika.
Folk i min omgivning som jag berättat detta för, alla höjer ofelbart på ögonbrynen och synar mig uppifrån och ned.
- Varför Gambia? frågar alla med ett menande leende.
- Därför att det är varmt, billigt och inte för långt bort. Sen har jag bara hört idel positivt om Gambia. Alla som har varit där älskar det och åker tillbaka. Säger jag. Och fattar inte varför folk reagerar så konstigt.

Till en vänlig själ berättar att till Gambia åker desperata tanter som vill ha unga mörkhyade män. Sex. På samma sätt som tjocka västerländska gubbar åker till Thailand och skaffar sig både flickor och pojkar.

Nej. Jag åker inte till Gambia av den anledningen. Jag är mycket nöjd med Magnus. Och skulle jag inte vara nöjd med Magnus, så måste det väl finnas enklare och billigare sätt att skaffa sig ett nyp är att åka runt halva jorden, dessutom tillsammans med ett litet barn. Antar jag.



Inga kommentarer: