måndag 10 maj 2010

Ordningsvakter

Vi har precis flyttat till en lägenhet i ett fint och nybyggt område. Problemet är bara att det är rätt ont om parkeringsplatser i anslutning till huset. För två veckor sedan fick Noel ett parkeringstillstånd för funktionhindrade. Och till vår glädje finns det en parkeringsplats inne på gården som är skyltad med ett stort P och en liten rullstol under. Alltså en Parkeringsplats för funktionshindrade. Så där ställde vi oss med vår bil. Dagen efter ställde vi oss med bilen där igen, eftersom platsen var ledig. Sedan åkte vi till landet ett par dagar och när vi kom hem så var ju som tur platsen ledig igen, så då ställde vi oss där. Dagen efter det kom Magnus hem från jobbet och då var platsen ledig, så han ställde sig där. Fast han glömde lägga fram själva parkeringstillståndet i rutan så då fick vi böter (1400 kr) men det är en helt annan historia.
Sedan började det hända grejer.
När jag kom hem från dagis med Noel i högsta hugg, i torsdags, så blev jag stoppad av en man som sa lite försynt att
- Jaa, du vet att det där är en plats för handikappade va?
- Jo, jag vet sa jag och nickade menande åt Noels ortoser och det faktum att jag faktiskt bar honom.
Jo, min son här han har en CP-skada och vi har tillstånd.
- Jaaa, men det är lite gnälligt om platsen och jag vill inte vara elak. Tänkte bara varna er så att ni inte får böter och så. Jag har själv använt platsen någon gång när jag lastat i och ur saker men det var inte så populärt. Och ni bor väl i HSB? Då tillhör inte ens platsen er förening.

Ingenstans framgår det att platsen skulle tillhöra någon. Men den ligger i anslutning till ett hus som tillhör grannföreningen. Ca tio meter från ett hus i "vår" förening.
- Jaja, log jag. Men jag har som sagt tillstånd eftersom jag har ett funktionshindrat barn, som du ju ser.
- Ja, he, ta inte illa upp, jag ville bara säga att det är som sagt lite gnälligt om platsen.

Samma kväll tar jag Vilhelm i nypan och går ned till bilen för att åka till ett stort byggvaruhus.
Då blir jag hejdad av en kärringjävel i fin kappa och fint smink och fin portfölj, precis innan jag ska sätta mig i bilen.
- Hörrödu, du bor i HSB va? Den där platsen är till för besökande till vår förening. Det är inte meningen att ni ska stå och ta upp den dygnet runt.
- Det har jag väl inte gjort heller, sa jag. Men jag har pratat med vår förvaltare och i väntan på en parkeringsplats på framsidan av vårt hus, så är bästa lösningen att vi står här, om platsen är ledig. Eftersom vi har ett funktionshindrat barn och det inte är planerat för några fler platser för funktionshindrade. Vi har tillstånd. Och platsen har ju varit ledig.
- Ja, men det är inte meningen att ni ska stå där dygnet runt. Tänk om vi får funktionshindrade gäster och ni står där. Vad ska vi göra då?
- Ja ni kanske kan kontakta oss, så kan vi flytta på bilen?
Vid det här laget har Vilhelm tröttnat och skriker som en gris.
- Jaha, och hur ska vi få tag på er då?
- Jag kan lägga telefonnumret i rutan, så är det bara att ringa.
- Ahmäh, det ska vi väl inte behöva göra heller?

- Hur tycker du att jag ska göra då, undrade jag?
- Ja, du får väl åka fram till porten och packa ur och sedan åka och leta parkering, precis som vi andra gör.
Nu står det även en gammal tant och gubbe bakom kärringjäveln och de nickar instämmande.
- Du menar alltså att jag ska packa in min treåriga, CP-skadade och autistiske son i lägenheten, lämna honom där ensam medan jag letar efter en parkering?
Vilhelm skriker nu så de döda vaknar
- Ja. Eller ja, du kanske kan ta med en barnvagn i bilen och ta honom i den.
- Ja, eller så väntar jag till nästa vecka när han får sin utprovade rullstol så kan jag ta honom i den.
Tystnad.
Tystnad.
- Ja, för vi ska inte behöva bli drabbade om det är så att vi får gäster som är handikappade och ni står där och tar upp VÅR plats. Det är nämligen VÅR förenings plats för gäster. Inte HSB:s.

Men jag ska bli drabbad varje dag för att jag råkar bo i område med skithögar, som inte verkar ha någon form av empati i kroppen alls och som aldrig har råkat ut för omaket med ett funktionshindrat barn. Det är ju för fan inte för att det är roligt som vi har ett PARKERINGSTILLSTÅND FÖR FUNKTIONSHINDRADE, idiot. Utan för att vi behöver just de platserna som är avsedda för funktionhindrade, för att underlätta vår vardag en smula. Dumjävel.

Och på tal om skitnödiga ordningsvakter i bostadssområden.

4 kommentarer:

celina sa...

Men gud vilka fruktansvärda idioter. Ja tääänk OM de mot förmodan skulle få en funktionshindrad besökare i sitt hus. Som sagt - ring så flyttar ni bilen. Väldigt jobbigt. Nej, men rätt ska vara rätt, det är viktigare än solidaritet i de nyliberalas verklighet.

Barefoot Baby Brown sa...

Nej, rätt ska ju tydligen vara fel. Jag kollade med kommunen och asen har ingen rätt att gå runt å bestämma vem som får utnyttja deras besöksparkering för funktionshindrade. Så länge de inte har något tillägg som säger att det bara är gäster till deras föreningsmedlemmar med funktionshinder som får parkera har alla med tillstånd rätt att parkera. Ska höra med Beatrice Ask om vi kan få rätt att skicka hem grälla kuvert till vardagspoliser så grannar och förbipasserande vet om var de finns. Det skulle va nåt. Häng dom nyrika paragrafryttarna högt!

Anonym sa...

Haha du fattar ju att wannabeupperclass kärringarna har lite att göra. Tydligen kan de ju inte ha så många besökare om p-platsen står tom. För härligt! Man hade ju hoppats på att våra seniorer skulle vara mer förstående!

-Nena

Sussi sa...

Hej!
Du har ALL rätt att stå där, en parkeringsplats för funktionshindrade med tillstånd är för alla funktionshindrande med tillstånd. Dom kan stoppa upp gnället i arslet och det är helt sinnessjukt att dom ens gnäller till en mamma med sin cp-skadade son i famnen!! Horribelt!! Men, i all välmening, eftersom jag själv har parkeringstillstånd, det står där att parkeringsstillståndet BARA får användas när den handikappade är med eller behöver köras, så när du skriver om att din man parkerar där efter jobbet och nyttjar parkeringen för egen del så att säga, kanske det kan ligga er i fatet om nån utav dom där tanterna och gubbarna ringer och gnäller till nån? Ni kan ju förståss inte få det indraget för att eran son behöver ju verkligen tillståndet, men bäst att vara på säkra sidan kanske när man har grannmaffian efter sig? Kram på er och glad sommar!